Відповідно до Плану організації
підготовки актів, необхідних для забезпечення реалізації Указу Президента
України від 23 квітня 2008 р. № 377 «Про рішення Ради національної безпеки і
оборони України від 21 березня 2008 року Держкомтелерадіо
підготовлено проект Плану заходів з виконання підпункту 2.в пункту 1 Плану
організації підготовки актів, необхідних для забезпечення реалізації Указу
Президента України від 23 квітня 2008 р. № 377 (далі – Плану), що був
затверджений Віце-прем’єр-міністром України Васюником
І.В. (реєстр. № 23223/72/1-08 від 29.08.2008 р.).
До пункту 1 Плану
Постановою Верховної
Ради України від 7 лютого 2007 року № 610-V проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України
щодо забезпечення прозорості відносин власності стосовно засобів масової
інформації» (реєстр. № 890 від 23.11.2007 р.) прийнято за основу. Комітету
Верховної Ради з питань свободи слова та інформації доручено доопрацювати
законопроект з урахуванням зауважень та пропозицій суб'єктів права законодавчої
ініціативи і внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.
14 січня 2008 року на
засіданні Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації ухвалено
рішення про створення робочої групи із доопрацювання зазначеного законопроекту
та внесення його на розгляд Верховної Ради України шостого скликання (друге
читання).
Мін’юст надіслав Голові
зазначеного Комітету лист від 09.10.2008 р. №21-4/293 щодо розгляду пропозицій,
передбачених пунктом 1 Плану, на засіданні цієї робочої групи та врахування їх
під час доопрацювання законопроекту.
Однак, до цього часу засідання зазначеної
робочої групи не проводились.
Після доопрацювання законопроекту
робочою групою, посадовими особами Мін’юсту буде забезпечено його супроводження
на засіданнях комітетів Верховної Ради України та на пленарних засіданнях
Верховної Ради України відповідно до розділу 13 Регламенту Кабінету Міністрів
України.
До пункту 2 Плану
Міністерство закордонних справ, що
є головним виконавцем пункту, листом від 30.03.2009 р. № 913/13-077-391 повідомило таке.
Рішення РНБО від 21 березня 2008
року, а також затверджений Віце-прем’єр-міністром І.Васюником План організації підготовки актів,
необхідних для забезпечення реалізації Указу Президента України від 23 квітня
2008 р. №377, не передбачають участі МЗС у виконанні завдань підпункту 2.в.
пункту 1 Плану і питання у цілому знаходиться поза компетенцією Міністерства.
До пунктів 3 та 4 Плану
Антимонопольний комітет, що є
головним виконавцем пунктів 3 та 4 Плану, листом від 13.04.2009 р. № 36-68.4/02-3178
повідомив таке.
Законом України «Про захист
економічної конкуренції» не встановлюються порядки визначення типів ринків
окремих галузей та критерії їх виокремлення, отже, у цьому Законі не може бути
встановлено порядок визначення типів окремих медійних
ринків та критерії їх виокремлення.
Запровадження окремого порядку
визначення типів медійних ринків та критеріїв їх
виокремлення призведе до руйнування логіки та системи понять Закону України «Про
захист економічної конкуренції» як універсального нормативно-правового акту. Якщо
встановлення таких критеріїв є необхідним з метою запровадження або здійснення
регулювання цих ринків, то вони можуть бути встановлені спеціальним галузевим
законодавством, пропозиції щодо якого можуть бути розроблені відповідним органом
регулювання в межах повноважень.
Тому Антимонопольний комітет
вважає за недоцільне та неможливе внесення змін до Закону України «Про захист
економічної конкуренції», якими б встановлювались специфічні критерії
визначення складу та часток суб’єктів господарювання на медійних
ринках (субринках), зокрема визначення понять
горизонтальної, вертикальної та перехресної концентрації.
Відповідно, розроблення заходів з
обмеження перехресної концентрації власності ЗМІ та сприяння розвитку
плюралізму ЗМІ, на думку Антимонопольного комітету, виходить за межі його
компетенції.
Водночас, Держкомтелерадіо
на виконання пунктів 3 та 4 Плану листом від 03.11.2008 р. № 6068/24/5
надіслано Антимонопольному Комітету пропозиції щодо внесення змін до законів
України «Про захист економічної конкуренції» та «Про телебачення і
радіомовлення».
Окрім головних виконавців пунктів
Плану, про вжиті заходи повідомили їх співвиконавці.
Міністерство економіки, що є
співвиконавцем пункту 1 Плану, листом від 26.04.2009 р. № 3403-28/306
повідомило про готовність взяти участь у межах своєї компетенції в опрацюванні
зазначеного законопроекту у разі його надходження.
Фонд державного майна, що є
співвиконавцем пункту 1 Плану, листом від 09.04.2009 р. № 10-22-4921 зазначив,
що протягом сесій Верховної Ради України шостого скликання проект Закону України
«Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення
прозорості відносин власності стосовно засобів масової інформації» не
розглядався, а у разі його розгляду Фонд державного майна в межах своєї
компетенції готовий забезпечити його супровід.
Міністерство внутрішніх справ, що
є співвиконавцем пункту 2 Плану, листом від 09.04.2009 р. № 6601/М6 повідомило
про готовність взяти участь у межах своєї компетенції в опрацюванні відповідного
законопроекту у разі його надходження.
Таким чином, аналіз реалізації
пунктів Плану свідчить, що він виконаний не в повному обсязі.
Зокрема, у листі МЗС немає
інформації про виконання пункту 2 Плану.
Антимономопольний комітет фактично не
виконав пункти 3 та 4 Плану. Цим органом належним чином не було організовано
роботу із співвиконавцями, не створено відповідну робочу групу для узгодження
позицій та вироблення прийнятного рішення із зазначених питань.
У зв’язку з цим, Комітет пропонує
Кабінету Міністрів України доручити виконавцям Плану забезпечити у стислі
терміни його безумовне виконання.