Пояснювальна
записка
до проекту розпорядження Кабінету
Міністрів України
«Про схвалення Концепції Державної цільової програми популяризації
вітчизняної книговидавничої продукції на 2008-2012 роки»
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції Державної цільової
програми популяризації вітчизняної книговидавничої продукції на 2008-2012 роки»
розроблений Державним комітетом телебачення та радіомовлення України на
виконання п. 1 Плану заходів щодо створення сприятливих умов для
розвитку вітчизняного книговидання та книгорозповсюдження,
затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2007 р. № 284-р,
доручення Кабінету Міністрів України від 15.01.2008 р. № 32417/5/1-07.
Відповідно до п. 1 Плану
заходів на Держкомтелерадіо, Міністерство культури і
туризму, Міністерство освіти і науки, Міністерство фінансів, Міністерство
економіки, Національну академію наук покладено завдання розробити і подати
Кабінету Міністрів України проект концепції Державної цільової програми
популяризації вітчизняної книговидавничої продукції.
2. Мета і шляхи її досягнення
Концепція визначає пріоритетні
завдання Державної цільової програми популяризації вітчизняної книговидавничої
продукції, а саме:
‑ системне поширення інформації про випущені в Україні
друковані видання через друковані та електронні засоби масової інформації,
мережу Інтернет;
‑ стимулювання
вітчизняних видавців щодо збільшення загальної кількості тиражів, обсягів та
розширення тематики видань;
‑ збільшення кількості радіо-
і телепередач про популяризацію української книги;
‑ просування
вітчизняної книжкової продукції під час проведення спеціалізованих виставкових
заходів як в Україні, так і за її межами;
‑ наповнення мережі
Інтернет новими інформаційними ресурсами про вітчизняне книговидання;
‑ запровадження
громадських читань, як форми залучення найширших верств населення до вивчення
української мови, літературної спадщини українського народу;
‑ підвищення
культурно-освітнього рівня населення;
‑ зміцнення видавничо-поліграфічного
комплексу країни та розбудова всеукраїнської мережі книгорозповсюдження
тощо.
Реалізація Державної цільової
програми популяризації вітчизняної книговидавничої продукції передбачає
розробку та прийняття відповідних регіональних програм місцевими органами
виконавчої влади з урахуванням специфіки регіону, розміру бюджетних коштів,
кількості суб’єктів видавничої справи та друкованих та електронних засобів
масової інформації, бібліотек, книгарень, середніх і вищих навчальних закладів,
розвинутості мережі Інтернет, стану регіонального
книжкового ринку та мережі книгорозповсюдження тощо.
3. Правові аспекти
У даній сфері суспільних відносин діють закони України
«Про видавничу справу», «Про державну підтримку книговидавничої справи в
Україні», «Про обов’язковий примірник документів», Укази Президента України від
09.11.2000 р. № 1217/2000 «Про додаткові заходи щодо державної
підтримки національного книговидання і книгорозповсюдження»,
від 21.03.2006 р. № 243/2006 «Про деякі заходи з розвитку
книговидавничої справи в Україні», від 15.12.2006 р. № 1088/2006 «Про
проведення в Україні у 2007 році Року української книги», постанов Кабінету
Міністрів України від 02.10.2003 р. № 1539 «Про підтримку діяльності
творчих спілок та книговидавничої справи», від 15.10.2003 р. № 1643
«Про затвердження Порядку спрямування коштів, вивільнених у зв’язку з наданням
податкових пільг, на переоснащення видавничо-поліграфічної бази, розроблення і
впровадження новітніх технологій, розширення виробництва книжкової продукції»,
від 11.07.2007 р. № 897 «Про затвердження Положення про Державний
комітет телебачення та радіомовлення України».
Реалізація проекту розпорядження
Кабінету Міністрів України передбачає розробку Державної цільової програми
популяризації вітчизняної книговидавничої продукції.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Прийняття Концепції Державної
цільової програми популяризації вітчизняної книговидавничої продукції сприятиме
подальшому розв’язанню окреслених вище проблем, дасть змогу значно збільшити
випуск друкованої продукції в Україні необхідної для вирішення
загальнонаціональних проблем у галузі освіти, економіки, науки і культури,
створить умови для випуску конкурентно спроможної друкованої продукції,
зменшить залежність книжкового ринку України від іноземної видавничої
продукції.
Видавництвами та видавничими
організаціями України у 2007 році випущено 17987 назв книг і брошур загальним
тиражем 55,2 млн примірників, що складає 1,2 книги на
одного жителя в Україні. Протягом реалізації цільової програми популяризації вітчизняної книговидавничої
продукції передбачається збільшення випуску друкованої продукції як за назвами,
так і за тиражами та доведення попиту книги на одного жителя України до 2,2
примірника.
Програма виконуватиметься у період: з 2008 по 2012 рік.
Фінансове забезпечення Програми
здійснюватиметься у межах бюджетних призначень, передбачених центральним
органам виконавчої влади на відповідні роки, за рахунок коштів державного та
місцевих бюджетів, а також коштів інвесторів та інших джерел.
Обсяг фінансування Програми за
рахунок коштів місцевих бюджетів визначається на підставі регіональних програм
популяризації вітчизняної книговидавничої продукції, що затверджується органами
місцевого самоврядування з урахуванням заходів її виконання та конкретних обсягів
фінансування.
За попередніми розрахунками, для
виконання Програми необхідні кошти в обсязі
1,3 млрд гривень, у тому числі на 2008 рік
передбачено – 235,9 млн (з державного бюджету – 225,0
млн, місцевих бюджетів ‑ 10,9 млн), на 2009 рік – 251,5 млн гривень
(з державного бюджету ‑ 240,0 млн, місцевих
бюджетів ‑ 11,5 млн), на 2010 рік – 264,9 млн гривень (з державного бюджету 252,8 млн,
місцевих бюджетів – 12,1 млн.), на 2011 рік – 275,9 млн. гривень (з державного
бюджету – 263,3 млн, місцевих бюджетів – 12,6 млн), на 2012 рік – 287,3 млн
гривень (з державного бюджету – 274,1 млн, місцевих
бюджетів – 13,2 млн).
Одним із напрямків популяризації
вітчизняної книжкової продукції є випуск книг на умовах державного замовлення.
Так, у 2008 році в Україні передбачається випустити друкованої продукції на
умовах державного замовлення на загальну суму 217,5 млн. гривень. У 2012 році
кошти на ці цілі передбачаються орієнтовно в сумі 260,9 млн. гривень.
Для формування позитивного іміджу
України серед світової спільноти, поглибленню міжнародного співробітництва у
книговидавничій сфері, популяризації та розповсюдження здійснюються заходи щодо
участі українських видавців у міжнародних книжкових ярмарках-виставках. На 2008
рік на ці заходи передбачено кошти в сумі 7,4 млн гривень. За
орієнтовними розрахунками у 2012 році на проведення виставок-ярмарків
передбачається кошти в сумі 7,7 млн грн.
Популяризації вітчизняної
книговидавничої продукції на регіональному рівні, а саме підтримка
книговидання, визначається на підставі регіональних програм, що затверджується
органами місцевого самоврядування з урахуванням заходів її виконання. Так, у
2008 році фінансування за рахунок коштів місцевих бюджетів передбачено в сумі
10,9 млн гривень. У 2012 році за рахунок місцевих
бюджетів орієнтовно передбачаються кошти в сумі 13,2 млн
гривень.
На державному телебаченні та радіо передбачається створення
спеціальних тематичних теле- та радіопрограм з окресленої
тематики. Обсяг фінансування на ці
заходи буде передбачено в межах бюджетних асигнувань, визначених на виробництво
та трансляцію.
Обсяг фінансування Державної
цільової програми популяризації вітчизняної книговидавничої продукції буде
уточнюватися в процесі підготовки Програми.
5. Позиція заінтересованих органів
Міністерством культури і туризму,
Міністерством освіти і науки, Національною академією наук України проект
розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції Державної цільової програми популяризації
вітчизняної книговидавничої продукції на 2008-2012 роки» при першому і
другому розгляді схвалено і погоджено без зауважень.
6. Регіональний аспект
У процесі підготовки проекту
розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції Державної цільової програми популяризації
вітчизняної книговидавничої продукції на 2008-2012 роки» враховувались
статистичні дані щодо задоволення потреб у книжковій продукції населення усіх
регіонів країни, поповнення літературою фондів міських, обласних і сільських
бібліотек, поінформованості громадян про випуск книг вітчизняними видавництвами,
виділення коштів з місцевих бюджетів на видання літератури тощо.
7. Громадське обговорення
Підготовка розпорядження Кабінету
Міністрів України «Про схвалення
Концепції Державної цільової програми популяризації вітчизняної книговидавничої
продукції на 2008-2012 роки» здійснювалась з урахуванням пропозицій
зацікавлених міністерств і відомств, управлінь у справах преси та інформації
облдержадміністрацій, громадських галузевих організацій.
Крім того, громадське обговорення
окремих положень концепції зазначеної державної цільової програми відбулось у
рамках міжнародних книжкових виставок-ярмарків упродовж 2007 року за участю
суб’єктів видавничої справи ‑ видавців, виготівників
і розповсюджувачів видавничої продукції.
8. Прогноз результатів
Реалізація розпорядження Кабінету
Міністрів України «Про схвалення
Концепції Державної цільової програми популяризації вітчизняної книговидавничої
продукції на 2008-2012 роки» дозволить визначитись з державним
замовником державної цільової програми, здійснити загальне керівництво і
контроль за її розробленням, а також забезпечити виконання передбачених заходів
і завдань.
Голова Держкомтелерадіо Е. А. Прутнік