Головна сторінка 20 квітня 2019
українська росiйська англiйська

Пошук

по сайту по новинах
 розширений пошук »
Розсилка новин
Вакансії
Зворотний зв'язок
Мапа сайту
« Квітень 2019
пн вт ср чт пт сб нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
початок діапазону
дд мм рр
кінець діапазону
дд мм рр
[Показати]

Доступ до публічної інформації  »  Актуальні питання в сфері доступу до публічної інформації


Оприлюднення інформації розпорядниками
22.11.2018 | 14:10 | Управління розвитку інформаційної сфери версія для друку

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У  статті  15  Закону України «Про доступ до публічної інформації» (далі – Закон)  деталізується  обов’язок  розпорядників  інформації щодо оприлюднення інформації. Ця стаття містить як перелік відомостей, що підлягають обов’язковому оприлюдненню, так і порядок та вимоги до такого оприлюднення. Цей перелік інформації, що підлягає оприлюдненню, є  мінімальним    розпорядник  може  оприлюднювати іншу визначену ним інформацію.

Частиною 3 статті 15 Закону не передбачено винятків з вимоги оприлюднення  проектів  актів  за  20  робочих  днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Оприлюднення  проектів  документів  заздалегідь має на меті надати можливість громадського обговорення документів до моменту їх прийняття. Така норма також покликана запобігти корупції при прийнятті рішень, особливо індивідуально-правових  актів щодо  розпорядження  комунальним майном.

Водночас, відхилення від 20-денного строку можливе, але виключно у випадках, коли інші закони встановлюють інші терміни або сформульовані таким чином, що їх неможливо виконати з дотриманням цього правила.

Наприклад, під час надзвичайних ситуацій представники органів влади мають керуватися спеціальним законодавством. Так, відповідно до Закону України «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» органи  місцевого самоврядування забезпечують організацію і проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, а також підтримання  громадського порядку під час їх проведення (стаття 32). З цією метою повинні прийматися термінові рішення для виконання відповідних обов’язків органу місцевого самоврядування. Інші приклади містяться у частині 4 статті 8 та статті 10 Закону України «Про зону надзвичайної екологічної ситуації», статті 14 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану».

Незастосування норми про 20-денний  строк  допускається  також,  якщо спеціальний закон чітко обмежує строк прийняття певного рішення. Наприклад, Бюджетний кодекс (стаття 77) встановлює вимоги до кінцевих термінів ухвалення відповідних місцевих бюджетів (два тижні після оприлюднення державного бюджету). У цьому випадку слід керуватися нормою спеціального закону – Бюджетного кодексу. А норму частини 3 статті 15 Закону можна виконати, оприлюднивши заздалегідь попередній проект відповідного бюджету.

У частині 3 статті 15 Закону йдеться про проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, тобто нормативно-правових та індивідуально-правових актів, які приймаються органом місцевого самоврядування. Органами  місцевого  самоврядування  відповідно  до статті 140 Конституції України є: місцеві ради та виконавчі органи сільських, селищних, міських рад. Міський  голова, керівники виконавчих органів рад не є органами місцевого самоврядування, а є посадовими особами місцевого  самоврядування. Відповідно проекти їхніх актів не підлягають оприлюдненню відповідно до статті 15 Закону. Але такі акти повинні бути оприлюднені після їх прийняття відповідно до пункту 2 частини 1 статті 15 Закону, крім внутрішньоорганізаційних. Під внутрішньоорганізаційними актами можна розуміти всі акти, що стосуються кадрових питань, у сфері трудових відносин розпорядника, інші акти, якщо вони обмежуються внутрішньою організацією роботи розпорядника та  відповідних посадових осіб. Водночас, цей виняток для внутрішньоорганізаційних актів стосується лише оприлюднення в порядку статті 15 Закону і не поширюється на надання цих актів у відповідь на запит.

Щодо проектів актів сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, то вони всі підлягають оприлюдненню відповідно до частини 3 статті 15 Закону.

У статті 15 Закону деталізується обов’язок розпорядників інформації щодо оприлюднення інформації. Ця стаття містить перелік відомостей, що підлягають обов’язковому оприлюдненню, до яких віднесено, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Під «проектами рішень, що підлягають обговоренню» слід розуміти будь-які правові акти, для яких законом чи підзаконним актом встановлено обов’язкове винесення їх на громадське обговорення. Слід зазначити, що це положення «поглинається» частиною третьою статті 15 Закону, де йдеться про обов’язкове оприлюднення всіх проектів актів не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом (частина 4 стаття 13 Закону). 

В статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вказано, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах, зокрема, народовладдя, гласності, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб.

Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов’язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

 

 

Розробник: Корпорація "Cофтлайн" (Україна) © Державний комітет телебачення і радіомовлення України
Всі оголошення
15:42 (19.04.2019)
Державний комітет телебачення і радіомовлення України нагадує, що 1 травня 2019 року завершується прийом публіцистичних творів на здобуття премії імені Івана Франка у галузі інформаційної діяльності.
15:28 (19.04.2019)
Державний комітет телебачення і радіомовлення України розпочав прийом заявок на участь у Всеукраїнському конкурсі "Краща книга України"
17:55 (04.04.2019)
До відома видавців!
11:55 (28.02.2019)
Державний комітет телебачення і радіомовлення України оголошує прийом публіцистичних творів на здобуття премії імені Івана Франка у галузі інформаційної діяльності.
10:25 (12.07.2018)
Про безкоштовний навчальний онлайн-курс "Конфлікт інтересів: треба знати!"